PUNCA & KESAN FITNAH
PUNCA BERLAKUNYA FITNAH
Mula hilang menyebabkan ia bertindak lebih
agresif dan di luar batas kemanusiaan. Lazimnya perbuatan memfitnah berlaku
didorong oleh tamak, iri hati dan mementingkan diri. Ia juga boleh berlaku jika
seseorang lebih mengutamakan kedudukan dan keduniaan (harta benda) melebihi
kepentingan agama. Implikasi fitnah lebih dahsyat daripada membunuh. Jika
membunuh hanya membabitkan orang tertentu dan berakhir pada masa tertentu, namun
fitnah boleh boleh menjatuhkan maruah seseorang dan seterusnya menimbulkan
perpecahan, perbalahan, kemusnahan harta serta nyawa dalam jangka masa panjang
yang sukar disekat. Orang yang difitnah akan mempertahankan diri dan apabila
tahap kesabarannya.
KESAN BERLAKUNYA FITNAH
ð Kesan
fitnah dari sudut pandangan agama Islam
Perbincangan
kali ini masih berkisah tentang fitnah. Makalah kali ini akan membincangkan
secara ringkas berkenaan punca fitnah dalam agama. Sebab-sebab fitnah terlalu
banyak dan dari pelbagai skop. Di sini akan disebut beberapa sebab besar
dan menjadi kebiasaan dalam kehidupan sebahagian kita pada hari ini. Terlalu melampau dan cuai
Kita hendaklah sedar bahawa terlalu melampau dalam kenyataan dan tindakan (ghuluw) dalam agama antara punca terbesar yang membawa kepada fitnah. Seorang ulama berkata: “Hawa yang menguasai dalam agama lebih buruk daripada nafsu yang menguasai dalam syahwat.”
(Kitab Amar Ma‘rufi 27)
“Jauhi
dan berjaga-jagalah Rasulullah s.a.w. bersabda, mafhumnya: “Jauhi dan
berjaga-jagalah kamu daripada melampaui dalam agama, sesungguhnya ia telah
memusnahkan mereka yang sebelum kamu kerana perbuatan mereka yang ghuluw dalam
urusan agama. (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)
Ibn
Taimiyah berkata lagi:” Kufur, fasiq dan maksiat punca perpecahan dan
permusuhan. Jika seorang lelaki atau sekumpulan manusia telah berbuat dosa,
manakala sekumpulan yang lain hanya diam dan tidak mencegah kemungkaran itu,
mereka akan turut berdosa.
Jika
ada sekumpulan lain yang mencegah benda yang dilarang, tetapi dengan cara yang
diarang, ia termasuk dalam dosa mereka juga, maka terjadilah perpecahan,
ikhtilaf, fitnah dan keburukan. Inilah sebesar-besar fitnah dan keburukan sama
ada sejak dahulu atau sekarang.” (Al-Hisbah fi Al-Islam, hlm. 88)
Daripada
penjelasan lalu, kita dapati terdapat tiga golongan manusia yang masih berada
dalam kemungkaran, hanya diam dan membiarkan mereka ini berada dalam
kemungkaran, dancmengingkari tetapi mereka mencegah dan mengingkarinya secara
keterlaluan, maka mereka akan melampaui batas dan akan berlakulah fitnah.
Sudah
pastinya ada golongan yang keempat iaitu yang berpegang dengan kitab Allah dan
Rasulnya s.a.w. dalam mencegah
kemungkaran. Sheikhal-Islamrhm berkata lagi:
“Sesiapa yang meneliti fitnah yang berlaku, dia akan mendapati sebab serta akan nampak perkara yang berlaku antara para pemimpin umat ini dan para ulamanya. Dan sesiapa yang mengikutinya secara umum dalam perkara fitnah, maka inilah puncanya.”
Yang
terbaik dan selamat adalah mengikut perkara yang diajarkan oleh Nabi s.a.w.
Terdapat banyak hadis yang merekodkan sifat-sifat Rasulullah s.a.w. sebagai
seorang nabi dan pendakwah yang sangat berlemah lembut dan tegas serta seimbang
antara kedua-duanya dalam menjalankan tugasnya. Wallahu a‘lam.
ð Kesan fitnah dari sudut pandangan agama Buddha
Secara
sejarah, akar Buddhisme terletak pada pemikiran religius dari India kuno selama
separuh kedua dari milenium pertama SEU. Pada masa tersebut merupakan
sebuah periode pergolakan sosial dan keagamaan, kerana ketidakpuasaan yang
signifikan terhadap pengorbanan dan ritual-ritual dari Brahmanisme Weda. Tentangan muncul dari berbagai
kelompok keagamaan asketis dan
filosofis baru yang memungkiri tradisi Brahamanis dan menolak otoritas Weda dan
para Brahmana.
Kelompok-kelompok ini, yang anggotanya dikenal sebagai sramana,
merupakan kelanjutan dari sebuah untaian pemikiraan India yang bersifat
non-Weda, yang terpisah dari Brahmanisme Indo-Arya. Para
ahli memiliki alasan untuk percaya bahwa ide-ide seperti samsara,
karma (dalam hal pengaruh moralitas terhadap kelahiran kembali), dan moksha,
berasal dari sramana, dan kemudian diadopsi oleh agama ortodoks Brahmin.
0 comments:
Post a Comment