PUNCA & KESAN FITNAH

PUNCA BERLAKUNYA FITNAH

     Mula hilang menyebabkan ia bertindak lebih agresif dan di luar batas kemanusiaan. Lazimnya perbuatan memfitnah berlaku didorong oleh tamak, iri hati dan mementingkan diri. Ia juga boleh berlaku jika seseorang lebih mengutamakan kedudukan dan keduniaan (harta benda) melebihi kepentingan agama. Implikasi fitnah lebih dahsyat daripada membunuh. Jika membunuh hanya membabitkan orang tertentu dan berakhir pada masa tertentu, namun fitnah boleh boleh menjatuhkan maruah seseorang dan seterusnya menimbulkan perpecahan, perbalahan, kemusnahan harta serta nyawa dalam jangka masa panjang yang sukar disekat. Orang yang difitnah akan mempertahankan diri dan apabila tahap kesabarannya.


KESAN BERLAKUNYA FITNAH

ð       Kesan fitnah dari sudut pandangan agama Islam

     Perbincangan kali ini masih berkisah tentang fitnah. Makalah kali ini akan membincangkan secara ringkas berkenaan punca fitnah dalam agama. Sebab-sebab fitnah terlalu banyak dan dari pelbagai skop. Di sini akan disebut beberapa sebab besar dan menjadi kebiasaan dalam kehidupan sebahagian kita pada hari ini. Terlalu melampau dan cuai 

Kita hendaklah sedar bahawa terlalu melampau dalam kenyataan dan tindakan (ghuluw) dalam agama antara punca terbesar yang membawa kepada fitnah. Seorang ulama berkata: “Hawa yang menguasai dalam agama lebih buruk daripada nafsu yang menguasai dalam syahwat.” 
(Kitab Amar Ma‘rufi 27)

    “Jauhi dan berjaga-jagalah Rasulullah s.a.w. bersabda, mafhumnya: “Jauhi dan berjaga-jagalah kamu daripada melampaui dalam agama, sesungguhnya ia telah memusnahkan mereka yang sebelum kamu kerana perbuatan mereka yang ghuluw dalam urusan agama. (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

    Ibn Taimiyah berkata lagi:” Kufur, fasiq dan maksiat punca perpecahan dan permusuhan. Jika seorang lelaki atau sekumpulan manusia telah berbuat dosa, manakala sekumpulan yang lain hanya diam dan tidak mencegah kemungkaran itu, mereka akan turut berdosa.

      Jika ada sekumpulan lain yang mencegah benda yang dilarang, tetapi dengan cara yang diarang, ia termasuk dalam dosa mereka juga, maka terjadilah perpecahan, ikhtilaf, fitnah dan keburukan. Inilah sebesar-besar fitnah dan keburukan sama ada sejak dahulu atau sekarang.” (Al-Hisbah fi Al-Islam, hlm. 88)

   Daripada penjelasan lalu, kita dapati terdapat tiga golongan manusia yang masih berada dalam kemungkaran, hanya diam dan membiarkan mereka ini berada dalam kemungkaran, dancmengingkari tetapi mereka mencegah dan mengingkarinya secara keterlaluan, maka mereka akan melampaui batas dan akan berlakulah fitnah.

Sudah pastinya ada golongan yang keempat iaitu yang berpegang dengan kitab Allah dan Rasulnya  s.a.w. dalam mencegah kemungkaran. Sheikhal-Islamrhm berkata lagi:      

“Sesiapa yang meneliti fitnah yang berlaku, dia akan mendapati sebab serta akan nampak perkara yang berlaku antara para pemimpin umat ini dan para ulamanya. Dan sesiapa yang mengikutinya secara umum dalam perkara fitnah, maka inilah puncanya.”

     Yang terbaik dan selamat adalah mengikut perkara yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. Terdapat banyak hadis yang merekodkan sifat-sifat Rasulullah s.a.w. sebagai seorang nabi dan pendakwah yang sangat berlemah lembut dan tegas serta seimbang antara kedua-duanya dalam menjalankan tugasnya. Wallahu a‘lam.



ð       Kesan fitnah dari sudut pandangan agama Buddha

    Secara sejarah, akar Buddhisme terletak pada pemikiran religius dari India kuno selama separuh kedua dari milenium pertama SEU. Pada masa tersebut merupakan sebuah periode pergolakan sosial dan keagamaan, kerana ketidakpuasaan yang signifikan terhadap pengorbanan dan ritual-ritual dari Brahmanisme Weda. Tentangan muncul dari berbagai kelompok keagamaan asketis dan filosofis baru yang memungkiri tradisi Brahamanis dan menolak otoritas Weda dan para Brahmana. Kelompok-kelompok ini, yang anggotanya dikenal sebagai sramana, merupakan kelanjutan dari sebuah untaian pemikiraan India yang bersifat non-Weda, yang  terpisah dari Brahmanisme Indo-Arya. Para ahli memiliki alasan untuk percaya bahwa ide-ide seperti samsara, karma (dalam hal pengaruh moralitas terhadap kelahiran kembali), dan moksha, berasal dari sramana, dan kemudian diadopsi oleh agama ortodoks Brahmin.


Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment